Temat för Musikhjälpen 2019 var sexualiserat våld i krig och konflikt, ett starkt tema som berörde och engagerade. Programmet lyfte frågan om konfliktrelaterat sexuellt våld, en komplex fråga som kan se ut på olika sätt. Väpnade grupper kan utföra våldtäkter på öppen gata eller attackera barn på väg till skolan som strategi för att sprida skräck, hämnas och tvinga människor på flykt. Extremistgrupper kidnappar människor och håller dem som sexslavar för att locka till sig unga män eller tjäna pengar genom slavhandel. Men sexuellt våld behöver inte vara beordrat och förövarna är inte bara soldater eller väpnade grupper. I samhällen där våld normaliseras och laglöshet breder ut sig, ökar sexuellt våld även bland lokalbefolkning, biståndsarbetare och fredsbevarande soldater.
Syftet med insamlingen inom temat var bland annat att ge stöd till fysisk och psykisk vård för överlevare, till hjälp att driva rättsprocesser, möjlighet till utbildningsinsatser för att undvika en framtid i fattigdom och utsatthet, skapa säkra platser i osäkra miljöer, samt stötta det förebyggande arbetet för att förändra de negativa normer och attityder som ligger till grund för sexuellt våld.
Västerås var värdstad för direktsändningen den 9–15 december och programledare var Farah Abadi, Miriam Bryant och Daniel Hallberg. Årets resande reporter, artisten Janice Kavander, reste till Uganda och publikens ambassadörer var Aron Anderson och Arantxa Alvarez.
Via den digitala insamlingssidan har svenska folket och företag engagerat sig genom att driva egna insamlingar för Musikhjälpen. Musikhjälpen slog rekord i antal engagemang med 642 309 stycken. Musikhjälpen är ett samarbete mellan Radiohjälpen, Sveriges Radio och SVT och äger rum i december varje år.
De flesta människor nås genom projekt där Radiohjälpen är ensam finansiär: 16 466 människor varav 5 314 barn. Resterande projekt är samfinansierade.